Dreptul Simeon

Istorie Februarie 1, 2021

Dreptul Simeon

Faptul Întâmpinării s-a petrecut, potrivit Evangheliei, în interiorul templului, în prezenţa a patru persoane: Maica Domnului, Dreptul Simeon, Dreptul Iosif şi Proorocoţa Ana . Dreptul Simeon este înfăţişat ca bătrânul – care cu vârsta, potrivit tradiţiei era încărcat de ani mulţi - aşteptând mântuirea lui Israel, căruia îi era făgăduit de la Duhul Sfânt să nu vadă moartea, până ce nu va vedea pe Domnul nostru Iisus Hristos. Simeon era unul din cei 70 de bărbaţi învăţaţi cărora pe vremea lui Ptolemeu Filadelful, în jurul anului 250 î.H., li s-a dat să traducă din Scriptura Vechiului Testament, din limba ebraică în limba greacă, cartea proorocului Isaia. Când a ajuns la cuvintele: ,,Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel”(Is. 7, 14), Simeon a înţeles că este o proorocie despre venirea lui Mesia şi a vrut să traducă cuvântul ,,fecioară” cu ,,femeie tânără”, căci nu înţelegea cum ar putea naşte fără prihană o fecioară. Cuvintele ,,femeie tânără” le-a aflat a doua zi şterse de o mână necunoscută şi înlocuite cu cuvântul fecioară. Din nou a şters, din nou a apărut cuvântul ,,fecioară”. Fiind în mare nedumerire, I s-a descoperit de la Duhul Sfânt că nu va muri până nu va vedea cu ochii pe Fecioara care va naşte pe Mesia. La timpul rânduit, după ani îndelungaţi, ,,din îndemnul Duhului a venit la templu şi a primit în braţele sale pe Cel născut din fecioară”(Lc. 2, 27). Iconarul luând aminte la cuvintele Sfintei Scripturi şi la Sfânta Tradiţie, înfăţişează pe dreptul Simeon cu chipul omului ,,drept şi temător de Dumnezeu”(Lc. 2, 35) şi  încărcat de mulţi ani, cu trupul aplecat de bătrâneţe dar şi din respectul faţă de Cel născut din Fecioara Maria, cu faţa iradiind de bucuria întâlnirii şi dobândirii slobozirii sale din această viaţă cu mâinile întinse tremurând de slăbiciunea bătrâneţilor adânci, dar şi de conştiinţa că primeşte pe mâini Cărbunele vieţii.

Dreptul Simeon  reprezintă Legea Veche şi aşteptarea împlinirii profeţiilor; după ce a văzut împlinirea acestora, Simeon nu mai apare pentru că, după cum spun cântările litugice, el merge să răspândească Vestea cea bună morţilor.

 

 Pr Marius Botez

 

Citește alte articole despre: Dreptul Simeon